Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 18. november 2023

Gjærbakst

 

Det blir mer melsøl etter gjærbakst enn baking av julesmåkakene, derfor synes jeg det er griet å ta dette tidlig i juleforberedelsene. Så store porsjoner som jeg lager krever god frysekapasitet, så det er viktig å finne det ut først: Hva er det plass til i fryseren?

Til jul lager jeg alltid Tebirkes og avlange rundstykker. I tebirks kjevles margarin inn og man ser tydelig lagdelingen etter steking. 

Jeg har laget en nybegynnerforklaring for deiglaging, så om du ikke har fått til gjærdeig, eller virkelig er nybegynner bør du prøve nå. 

De som skal steke lefse i morgen må lage deigen. Jeg fikk en oppskrift på Grautlefse fra Numedal for 40 år siden, og etter det har jeg bakt den. Jeg synes den er lettere å kjevle enn deiger uten grøt. De viktigste redskapene for å lage kling, som den også kalles, er steketakke, bakstefløy og et rutet kjevle. Man kan kjevle med et vanlig kjevle, men det tar lengre tid. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar