Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 7. november 2022

Pyrolyse

Fordi disse to ukene fullstendig ble stokket om måtte jeg på butikken for å kjøpe mel til glutenfri gjærbakst i morgen. Normalt har jeg mel for en vanlig porsjon, men i morgen skal jeg bake mange.

Og så er det det med rene stekeovner. Det beste ville vært om den ene var glutenfri, men det ville ikke fungert. Så jeg tørker altid over med en fuktig klut før jeg baker glutenfritt, men legger jeg tidsmessig de to oppgavene:rengjøring av stekeovner og storbakst av glutenfritt til dagene etter hverandre. 

Den ene ovnen har pyrolyse. Det satte jeg på i dag tidlig. Da var prosessen ferdig og ovnen kald, da jeg kom hjem. Det er lett å tørke asken av med en fuktig klut. Ja, det blir faktisk aske av flekkene med den høye temperaturen. Bildet viser at jeg rengjorde glasset i ovensdøra før jeg satte på pyrolysen. Til det bruker jeg rensemiddel for keramisk platetopp. 

Jeg satte også sidestigene og ristene i bløt i salmiakkvann. Da løsner fastbrent og det er lett å gni det av med den klut.  Senere gjorde jeg det samme med alle stekebrett, langpanner og kakerister. 

Den andre stekeovnen må rengjøres med vanlig stekeovnsrens. Det er mer arbeid, men om man ikke venter for lenge mellom hver gang så går det også greit. 




  





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar