Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 8. desember 2021

8.desember: Julens pålegg

 Det er faktisk en hel måned siden jeg laget sylte, så den ligger klar i fryseren. I mitt barndomshjem ble det også kokt oksetunge, men ikke laget noe mer selv. Annet kjøttpålegg ble kjøpt i butikken. Mange spørr om hvorfor jeg ikke lager lammerull og okserull, men jeg må rett og slett begrense meg. 

Løsningen er har valgt er å steke både skinkestek, røkt svinekam og roastbiff i god tid før jul, og skjære opp til pålegg. Alt blir lagt i små plastposer og frosset ned. 100 g pålegg tiner ganske raskt, og jeg kan ta opp deilig kjøttpålegg etter behov. 

Det er faktisk ikke bare til jul jeg gjør dette, men forsøker å ha noen pakker i fryseren til vi ønsker oss noe godt på brødskiva. Kjøttet kan også varmes i sausen jeg lager av kraften og blir raskt til en god middag. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar