Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. oktober 2021

To måneder til jul

Jeg har laget årets juleplan. Den er ikke så ulik de siste års planer. Men gjennom årene har den blitt forbedret. Jeg starter med bakingen før, og jeg setter av mer tid til pyntingen. Jeg starter også før med ryddingen. Det er utrolig mye som settes litt til siden for at man skal gjøre noe med det siden. Siden kommer sjelden her i huset. Et stor selskap, mange overnattingsgjester eller jul blir et puff til å få avsluttet eller satt på plass. 

De første årene jeg hadde en skriftlig plan jobbet jeg som lærer med en drøy time i bil hver dag og hadde små barn. Hele planen baserte seg på bruk av kvelder og maksimal utnyttelse av helgene. Selv om jeg nå er pensjonist så bruker jeg fortsatt helgene,  for jeg synes at det gir en bra flyt i arbeidsoppgavene. 

I fjor ble syltelagingen flyttet til ganske tidlig i november, og jeg har valgt samme uka i år også. Det betyr at jeg har regnet ut hva jeg skal bestille av kjøtt og svor og skal sende bestillingen til butikken i morgen. Kjøkkenet fylles ikke opp i år helt av folk. De ville i så fall ha kommet fra så mange kanter at jeg ikke har lyst til det. Det vanskeligste punktet ved å være alene var da syltene skulle i press. Da er det hensiktsmessig å stå på begge sider av bordet med syltepressene samtidig, men det gikk det også. 

Mitt gode råd er altså, lag en plan. 


3 kommentarer :

  1. Gleder meg til å følge med i år også.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
  2. Hei! Der er du på plass igjen med juleforberedelsene dine! Da er alt i rute og vi kan gjøre det som gjøres skal og må, både av koselige og stressende gjøremål før jul! :) Jeg følger med!

    SvarSlett
  3. Jeg vet ikke om jeg klarer å følge opp i år. Instagram er enklere og raskere og jeg har så mye annet å holde på med nå.

    SvarSlett