Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 2. april 2021

Vårtegn 2021: Påske

 

Et forsinket vårtegn, men dagene bare løper. 

Påsken startet med helt bar hage. Det er en så stor fryd. Når været også viser seg fra sin beste side er det helt fantastisk. 

Det er fortsatt frost i bakken og plenen er veldig våt, så vi unngår å tråkke så mye rundt. Det er altfor tidlig med raking av løv og bruk av plenlufter. 

Men det er mulig å klippe ned stauder og rydde i bedene. Og jeg rakk to på tirsdag og er kommet nesten halvveis i det store langs vestveggen.





Og fortsatt skriver jeg om slekt. En bunke 110 år gamle postkort har brakt nye opplysninger og datoer til historien. Hva etterlater vi oss som våre etterkommere blir like glad for å finne?

  

1 kommentar :

  1. Her i Bergen er vi vant til at snøen kommer og går mange ganger i løpet av vinteren, men nå var vi innstilt på vår. Vi hadde to soldager i påsken. Men i går begynte det å blåse og snø. I dag ligger snøen og det blåser og snør fortsatt!
    Så spennende med slektsforskning! Og så gøy å finne slike skatter!For et par år siden skrev jeg og søskenbarna slektsbok om familien på farsiden. Men på morsiden er det lite stoff å finne. Jeg tenker også på hvordan det blir for etterslekten når vi bare bruker data. Min kusine skrev en del på et nettsted for noen år siden. Men data forandrer seg fort, og nå er ikke det nettstedet tilgjengelig lenger. Derfor insisterte hun på at vi skulle trykke opp slektsboken på papir. Håper etterkommerne våre kan lese bøker om 100 og 200 år!

    SvarSlett