Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 8. desember 2020

Julebrev

Oppsettet og det første utkastet til julebrev laget jeg for en måned siden. Et viktig element til forsiden har stått klar en drøy uke, og bilder ble tatt sist søndag. 

Det er klart at med et år nesten uten gjester og fullstendig hjemmeliv ble det kanskje mindre å skrive om enn vanlig. Samtidig vil jeg at brevet skal være hyggelig å få.

Jeg nevner selvfølgelig alle barnebarna og foreldrene deres. Sønnen og familien har flyttet nærmere oss, og inn i en gate med mange barn på samme alder.

I løpet av sommeren har vi kommet i mål med flere punkter på en veldig lang liste, og tenker jo at det er verdt omtale. Vi rakk å feire en 90 års dag her, og fikk samlet hele storfamilien før sånt ikke lengre ble så enkelt. Vi klarte det igjen i sommer med den andre storfamilien. For med strålende solskinn og måltider ute var det ikke noe problem å holde avstand. Det er utrolig hvor fort de små har forstått at spriting av hender og lite klemming er blitt normalen. 

Det andre punktet på dagens liste var vask av kjøkken. Det var særdeles nødvendig etter alle bakingen de siste ukene. 

Det er enklere å vaske stekeplatene når de har stått i bløt i sterkt salmiakkvann noen timer. Jeg unngår bruk av stålull, da blir det riper og starten på en ond sirkel. Alle kakeristene og stekeristene legger jeg i øverste skuff i oppvaskmaskinen. Det gjør susen. 

Steinplata som er underlag til koppen når vi lager te var blitt matt og slitt. Den ble både ren og blank da jeg brukte rensemiddel for keramisk komfyrtopp.

Jeg har sett på Instagram at mange fyller tørrvarer over i plastbokser for at skuffene skal se ryddige ut. Jeg foretrekker originalemballasjen, og synes skuffen ser bra ut. Det er kanskje ikke så mange som føler behov for 10 kg hvetemel og 2 kg melis sånn til vanlig. Den tomme plassen er nettopp til melis. Alt har sin faste plass.  
 
 

Jeg hadde håpet at det skulle bli mulig å vaske noen vinduer i morgen, men det ser ut til at det skal regne sammenhengende en hel uke.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar