Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 8. september 2020

August?

Selv om vi er over en uke inn i september, så klarer jeg ikke helt å fordøye at august er over. Jeg savner de lyse sommerkveldene og solen inn på soverommet tidlig på morgenen. Jeg ser at den solbarka ryggen blir blekere for hver dag, og savner å gå ut av huset før klokka ni i shorts og singlet.

Jeg er blitt så gammel at jeg nyter sommerdagene under stekende sol, fordi jeg vet at de er så få. Da tar jeg med meg en flaske med isvann fra fryseren for å holde ut. Å holde ut er ikke i en solstol, men vanligvis i et blomsterbed.

For meg er det vemodig å kjenne at jeg må ta på jakke inne på kvelden, og at det shortsen er byttet ut med langbukse og sokker i uteskoene.

Hva august bød på?


Først og fremst gjester. Vi har savnet det og passet på når vi kunne sitte ute og holde avstand. Og den nye utestua vår ble brukt flere ganger


Egen bursdag ble også gjennomført i august og det er pesielt hyggelig når barn, svigerbarn og barnebarn kommer. I år sto det kjøttkaker på menyen, det passer for både små og store. 

Hagen sto dessuten full av blomster, som den syrinhortensiaen som jeg plantet i 2008. Den er blitt to meter høy, og blir finere og finere for hvert år. 

På loftet over vår nye hagestue var det lagret mye materialer. Noen veldig smale gulvbord fra slutten av 1940-tallet, ble brukt til et utegulv ved bryggerhuset. Dette har stått på lista i flere år, nå har vi krysset det ut. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar