Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 21. januar 2020

Ny oppvaskbenk

Sist høst satte vi inn en ny oppvaskbenk på kjøkkenet. To meter lang oppvaskbenk av polert stål med store og dype kummer. Etter min mening et smykke for kjøkkenet.

For 13 år siden kjøpte vi helt standard oppvaskkummer med avrenningsfelt. Det ble felt ned i benken som er heltre bjørk. Benken bar tydelig preg av mye oppvask. Den krana jeg hadde var også altfor lav.

Kummene gikk også helt inntil høyskapet og jeg savnet frastillingsplass der.

Bildene under viser hvordan det var.
 


Den enkleste løsningen var å fjerne høyskapet med stekovn og mikrobølgeovn. Deretter sette inn et benkeskap til stekeovnen og et vanlig overskap til mikro. Det satt ganske langt inne å flytte stekeovnen fra gode arbeidshøyden. Men det hadde vært verre å ofre et kjøleskap.

For å sjekke ut hvordan dette ville bli brukte jeg tegneprogrammet til Ikea.

Etter snart et halvt år er jeg veldig fornøyd. Det er helt fantastisk med de store kummene, der det er mulig å vaske både store kjeler, syltepresser og stekebrett. Jeg klarte til slutt å velge ny kran også.

Nå - stekeovnen er satt inn under benkeplata.




























Før - stekeovn og mikrobølgeovn i et høyskap


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar