Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 14. januar 2020

Ikke trendy nok?

Da jeg pakket ned julen så tenkte jeg litt på om det bare er jeg som fortsatt bruker broderte juleduker. Jeg har sånn glede av å ta fram det jeg har brodert, og tar helt med ro om jeg ikke er trendy nok. 

Løperen "Julens glade hjerter" sto i Kvinner og klær i 1990 og jeg startet nok samme  år, men ble ikke ferdig før året etter. 
 
Stjerneløperen ble brodert i 1995 til stua med burgunder vegger i huset i byen. 


 
Allerede i 1982 hadde jeg brodert et oppheng med motiver opprinnelig ment for en juleduk







Det var ikke vanskelig å finne et motiv til et pyntehåndkle da jeg ville brodere det. Jeg hadde tross alt flere permer med utklipp som ventet på dager med tid nok. Dette var et strykemønster fra Alt om håndarbeide tidlig på 1980 tallet, brodert i 1991.


Disse to siste er brodert av min svigermor og min mormor.

Mormor broderte mye til julebasarer til langt ut på 1970 tallet og det kan hende at nisseduken var tenkt til det. Den var ufaldet så jeg satte på en kant av bomullstoff med kristornmotiv. Den passer selvsagt perfekt på kjøkkenet.









Jeg har mange kjøpte duker også, men det er litt ekstra stas med håndarbeide, trendy eller ikke. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar