Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 17. desember 2020

17.desember: Pepperkaker

Jeg har aldri brukt pepperkaker som pynt. men jeg har laget pepperkakehus. Mitt første i 1989. Sannsynligvis hadde jeg funnet mal i et ukeblad.
Vi flyttet i 1992 og da fikk jeg ideen som å lage en kopi av huset vi bodde i.

I 1994 flyttet vi igjen. Der bodde vi fram til 2006 så det ble 12 pepperkakehus. De forandret seg en del gjennom årene, men jeg tok ikke bilder av alle.




 

Vi flyttet inn her rett før jul i 2006 og det ble nok ikke tid til noe pepperkakehus før i 2009. Derfor kjøpte jeg et pepperkakepar. Og hang noen pepperkakefigurer av tre i vinduet

  

Gjennom årene har pepperkaketunet endret seg mer enn jeg husket. Et viktig punkt er å skjære ut store nok hull til vinduene. Dessuten å fylle hullene med nok knust drops. Da blir vindusrutene penest. 


Jeg har ikke klart å finne ut når og hvordan skikken med å pynte pepperkaker dukket opp, men det har jeg ikke klart å finne ut. I min slekt trykket vi ut noen få pepperkakefigurer og hjerter av deigen til sirupssnipper (den aller beste), men vi pyntet de aldri. 

Alle disse innleggene i Adventskalender 2020 ble skrevet i januar. 

1 kommentar :

  1. Det har vært pepperkakekaker her i min lille by Pulsnitz i Tyskland siden 1558.
    Det er 8 små håndverkere her som bare baker pepperkaker hele året.
    Det er en fantastisk tradisjon.
    I Tyskland er det også spesielle pepperkaker i Nürnberg og Aachen ... men det finnes forskjellige oppskrifter.
    Pepperkakehusene dine er en drøm ... det er fantastisk at du har holdt tradisjonen din. Jeg er begeistret. Takk for de vakre bildene... en glede å se :-))
    Mange adventshilsener til deg. Viola

    SvarSlett