Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 17. november 2019

37 dager til jul - kakeboksene

Det kan fortone seg som en banal oppgave, men å vaske kakeboksene er en viktig ting. De fleste har vel kakeboksene i en bod et sted, og uansett om de ble vasket da de ble tømt så bør de vaskes på nytt nå. Ikke minst må de være helt tørre og ha romtemperatur når småkakene legges i. Stol på meg, jeg har gjort mine erfaringer. Jeg mener dessuten at tørre småkaker må oppbevares i romtemperatur. Hvis de ligger kaldt så vil de "slå seg" og bli myke når de kommer på kakefatet.

En av de store gledene er å fylle boksene og sende de ut av huset

Dagens andre oppgave er å skålde mandler. Jeg har faktisk helt til nå ikke vært sikker på hvor stor porsjon jeg skulle lage av kransekakestenger i år, men nå vet jeg at jeg skal skålde 3 kg mandler. Det blir 6 kg deig og 450 kransekakestenger. Det blir nok både til oss og andre.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar