Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 14. oktober 2019

Nye benker

Ikke nye i ordets rette forstand, men nyslipte og nyoljet. Det var nok minst et år på overtid. 

Da jeg la på det fjerde strøket innså jeg at det faktisk var grunnen til at benkene nå ble så bra. Det har jeg aldri hatt tid til før. Treverket fikk også tid til å tørke mellom hvert strøk og tid til å herde før jeg begynte å bruke de. 

Forrige gang benkene ble slipt brukte jeg vannbasert benkeolje. Bare navnet i seg selv er en selvmotsigelse. Det var veldig enkelt og så flott ut til å begynne med, men tålte ikke bruk. Innerst på benkene og inni kroken var overflaten glatt og fin, men bruksflatene ble nesten litt seige. Og det kunne jeg ikke ha. 

Nå er jeg tilbake på en ordentlig oljebasert benkeolje og har som nevnt fulgt anvisningene til punkt og prikke. Dessuten var treverket slipt grundig i mange omganger fra sandpapir 60 til 240. Jeg gikk dessuten over benken med stålull nr 0 mellom første og andre gang med olje.

 
Det anbefales vedlikeholdsoljing et par ganger i året, det skal jeg passe på nå. Det er mindre arbeid enn pusse ned.

Det er en annen del av benken jeg gleder meg enda mer til er ferdig, men jeg må bestemme meg for ny oppvaskkran først. Det er en vanskelig avgjørelse.

1 kommentar :