Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 22. juli 2019

Et forsømt område

Fordi jeg i sommer har hatt bedre tid enn før så har jeg også gjort en innsats bak låven. Der er det flere områder som virkelig trengte litt omsorg.

Som dette, under et stort rognebærtre og på den ene siden av nedgangen til den gamle møkkakjelleren. Selve treet hadde flere tørre grener så jeg startet med å fjerne de. Og i dag spadde jeg opp området og fikk hjelp til plantingen av storkenebb.



 

Storkenebb hentet vi fra bedet ved syrinplassen på østsiden av huset. Jeg tror at jeg plantet 4-5 planter av Rosestorkenebb Czakor i 2010 og ganske fort "spiste" de seg inn i plenen. Nå håper jeg at den fort kan dekke hele området under rognebærtreet, og dermed hindre ugresset å vokse der.

All storkenebben skal fjernes ved syrinplassen, men jeg vil gjerne bruk mest mulig av den andre steder.

2 kommentarer :

  1. Det var mye arbeid, men jeg tipper det blir veldig bra til slutt. Du anbefaler med andre ord storkenebb som bunndekker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Storkenebb er suveren, men noen navnesorter er bedre enn andre. Vil trekke fram Julistorkenebb som en av de fineste og beste. http://bestemorsplanter.blogspot.com/2011/03/julistorkenebb.html

      Skal skrive om mine erfaringer til hver enkelt storkenebb jeg har i løpet av høsten.

      Slett