Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 31. mai 2019

Vårtegn: siste vårdagen

Det er faktisk den siste vårdagen. 1.mars virker det uendelig langt fram, men nå ligger sommeren foran oss. Nå synes jeg at de tre månedene var over på et blunk.

Hagen har vært gjennom vårblomstringen av tulipaner, syrin og frukttrær. Heldigvis har vi noen hvite syriner som står på sitt fineste nå.

Noen av planene for våren er blitt utsatt fordi det har vært så vått. Langtidsvarsel melder om både regn og sol fremover. Jeg vil helst ha såpass mye regn  at jeg slipper vanning fullstendig, men også så mye sol at jeg virkelig får følelsen av sommer. Det siste betyr lette sommerkjoler og lange varme sommerkvelder. Så får vi se om ønskene blir oppfylt.

I år har jeg laget et tilbakeblikk fra i dag og tilbake til 1.mars.


Buskene foran trappen er rips. De er full med kart allerede. Kart er det også på stikkelsbærbuskene litt mer til høyre for trappa. 




Utsikten  fra trappa inneholder mer enn rips og åker, så her er en ekstrafilm.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar