Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 9. februar 2019

Kakeerfaringer

Til 4 årsdagen som ble feiret i dag var bestillingen Olaf-snømann. Det finnes utrolig mange flinke kakebakere, og som heldigvis deler både bilder og tips.

Likevel står jeg alltid og lurer på hvor mye smørkrem som er nødvendig for å pynte en barnebursdagskake.

Fordi kaka ble sendt alene i bursdagfeiring har jeg samlet mine siste erfaringer og har tenkt å være bedre forberedt neste gang. Det er vel allerede kommet en bestilling på PawControl.

Når det gjelder smørkrem, så er behovet mye større enn man tror. Jeg bruker denne oppskriften på sjokoladekake I går laget jeg dobbel porsjon smørkrem. Det var i minste laget. Neste gang skal jeg lage tredobbelt med krem. Da vil det også være litt til avskjæret.

Så er det marsipan. De siste årene har jeg brukt hvit marsipan fremfor den tradisjonelle. Den smaker nesten som marsipan, og mye bedre enn sukkerpasta eller fondant. Men bryr ungene seg om det smakt som marsipan? Marsipan føyer ikke så bra på kaka som fondant ville gjort. Det ser også ut til at det er lett å tette igjen skjøter. Eller kanskje finnes det andre materialer som vil gi enda bedre resultat. Jeg har lest om marsmallowsdeig, og at den både er lett å kjevle og å farge.

Grunnarbeidet er viktig. Smørkremen må legges på i tynne lag. Avkjøles og glattes ut. Marsipanen skjuler ingenting. Snarere tvert imot. Så tips til neste gang. Se en kakepyntefilm noen dager før. Det har jeg gjort i dag og har sett at kaka MÅ ha helt riktig fasong før "marsipanen" legges på.

Bildet til venstre her nede var det jeg fant og stjal ideen fra. Jeg innser at jeg har litt å øve på. Heldigvis er det mange kaker å lage før barnebarna har vokst fra mormor og farmors kaker.

Rapporter fra selskapet tyder på at kaka ble godkjent av 4 åringen og spist.  Det er det viktigste.

1 kommentar :