Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 6. januar 2019

Fortsatt jul på kjøkkenet

Selve juleuka er over på et blunk. Nå når det er rolig i huset igjen nyter jeg enda noen dager med julepynt på kjøkkenet.

Mange synes det var rart at vi ikke skulle ha et blått kjøkken. Det var det som var den vanlige kjøkkenfargen på gårder. Kjøkkenet har vært blått en gang i tiden her, men da lå det et helt annet sted i huset - der spisestua er. Og den er kjøkkenblå, så man kan kanskje si at tradisjonen er ivaretatt.

Den grønne kjøkkenfargen har vi med oss fra byen, og sånn sett "arvet" fra det husets forrige eier. jeg synes at bykjøkkenet var et hyggelig rom hele året, men enda mer til jul. Grønt og rødt er en super kombinasjon. Og det er på kjøkkenet alle nissene
bor. Jeg kunne derfor ikke tenke meg noen annen farge her.

Om noen dager pakkes jula ned for denne gang, og jeg skal henge opp de isblåe vintergardinene på kjøkkenet.

7 kommentarer :

  1. Her har jeg kastet ut jula 1.nyttårsdag, og det er en tradisjon jeg har hatt i mange år. Koselig med jul, men det er greit å få pakket den bort også.

    SvarSlett
  2. Så koselig på kjøkkenet ditt :)

    SvarSlett
  3. Du har et veldig fint kjøkken. Ser alltid koselig ut på bildene. Her bor nissene i stua (og en del andre plasser) så der er det grønne vegger. Grønt er egentlig favoritten og går igjen flere plasser her.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
  4. Hei Åshild.

    Du har et spuerkoselig kjøkken, så lunt og fint. Jeg har problem med å kommentere hos deg og nå prøver jeg meg med en lånt iPad, for mine kommentarer blir ikke publisert og har egentlig gitt opp. Det samme skjer på nesten alle blogspot adressser. Kanskje blir de stoppet som spam.

    Godt nytt år til deg.

    Klem fra Ingrid Tunheim

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk et tilsvarende problem hos deg. jeg må være utrolig nøyaktig for at kommentarer ikke forsvinner før jeg får publisert for søkefeltet under dekker over. jeg antar at dette skyldes ulike plattformer.

      Slett