Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 8. desember 2018

Restitusjon

Dette skulle vært dagen for opprydding og baking av kokostopper og sirupssnipper. Bakingen er utsatt noen dager, kroppen ba om en pause.

Rydding har jeg fått gjort, og noe mølje er sendt ut av huset. De siste syltene er lagt i saltlake. Der skal de ligger til torsdag neste uke.

Jeg har også startet med å skure kjøkkengulvet. Det sto på programmet litt senere, men nå er syltelagingen over og det er helt greit å få dette strøket av lista. Gulvet burde vært slipt og oljet for lenge siden. Det bærer absolutt preg av mange års bruk. Vi får se i løpet av våren. Da skal vi også sette inn nye vinduer, og vi må ta av benkeplatene.

Jeg legger aluminiumsfolie mot treverket i syltepressene både over og under syltene. Det er et hygientiltak, men det gjør også at sylte løsner lettere fra pressa. Saltlaka sto klar. 
 

  

1 kommentar :

  1. Hei
    Syltene dine så utrolig flotte ut. Så flink som du er. Jeg må innrømme at jeg gjør ikke så mye til jul. Jeg liker og pynte, så det blir gjort nesten hver dag nå.

    Kos deg! Vivi

    SvarSlett