Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 11. desember 2018

Ny bakedag


Fordi jeg tok en hviledag sist lørdag så sto det tre deiger på programmet i dag.

Normalt baker jeg alene, men i dag var vi to på kjøkkenet. Det var både hyggelig og effektivt så det gjentas nok. Litt enklere blir det å flere finne felles tidspunkt neste år da jeg også blir pensjonist.

Sandkakene var vi ferdige med før formiddagsmaten. Så var det goro.

Tilslutt bakte vi sirupssnipper og pepperkaker. Det er nesten litt rart at tykkelsen på deigen har mye å si for både konsistensen og smaken på de stekte kakene. Normalt er jeg ikke begeistret for en deig - menge slag kaker. Med deigen til Sirupssnipper egner seg godt til pepperkaker.

  

Tilslutt laget jeg pepperkakegården. da bruker jeg den deigen som har vært kjevlet ut og eltet sammen.  Det skal en ganske stor mengde knust drops i vinduene for å få fine glassruter. I år bruket jeg kamferdrops. Det ga en fin farge til vinduene og en veldig god lukt i kjøkkenet. 
 


3 kommentarer :

  1. Her var det mange gode julekaker. Så flink som du har vært.
    Ønsker deg en fin dag.

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det tradisjonell gårdsjul, så da må det bakes. Jeg hygger meg veldig med dette.

      Slett
  2. Jeg kan tenke meg at det lukter deilig i huset hos dere for tida. :-) Her bakes det kaker til en familieanledning, men ingen julerelaterte ting enda. Det er jo så lenge til jul...

    SvarSlett