Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 6. desember 2018

Den store syltedagen

Når sånne dager er over tenker jeg alltid på hva jeg fylte dagen med, for plutselig var den over.

Den startet med å kjelene med kjøtt til å koke. Jeg bruker tre løse kokeplater i tillegg til to kjeler på komfyren. Gode råd var dyre da to av platene ikke ble varme. Jeg må innrømme at det var god hjelp å få av mannen i huset, og alt kjøttet ble nok kokt.






Alle syltepressene må settes fram og med et stort plastlokk under hver til å samle opp krafta som renner ut.

Nå ligger faktisk 21 sylter i press i kjelleren








En ting er det å ivareta hygiene når jeg jobber alene på kjøkkenet. Noe annet er det når ni skal ta i mat. Badet ble derfor vasket ekstra godt og jeg la fram frottekluter til å tørke hendene med.


Oppskriften på en sylte inneholder 10 ts krydder. Når vi skal lage så mange sylter som vi gjør blander jeg krydderet ferdig. Og til hver sylte blir det ca 1/2 dl.



De som komme for å lage sylter vil ha sine egne når de blir ferdige. Derfor lager jeg navnelapper for festes på syltene.

De fleste kommer rett fra jobb derfor tok jeg opp noen pizzaer fra fryseren og varmet opp.










Det er ikke noen rekord når det gjelder skrittmengde idag, men når hvert eneste et er innendørs og stort sett opp og ned fra kjelleren så det jo ikke så verst.


Det tar litt tid å dele opp kjøttet, men ganske raskt å lage selve syltene. Før pressing må de trekke i 20-30 min i kraften.

Kraften står på svak varme til i morgen. Da er den varm og klar til bruk. Det er dessuten krevende å kjøle ned så stor mengde kraft så fort som den bør for å følge hygieneregler.

Kvelden ble avsluttet med snø. Jeg er generelt ikke noe glad i verken høst eller vinter, men vil veldig gjerne ha snø i julen. Om den har kommet nå så er det greit for meg.

 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar