Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 29. desember 2018

4. og 5.juledag

Dagene går så altfor fort. I går til frokost satt de to store barnebarna sammen.  Det var ikke noe gøy da den eldste dro hjem, men i dag har de møttes i slalåmbakken.

Det ble en rolig dag i går for oss gamle og bare fire ekstra til middag.

I dag derimot kom det ti sultne hjem fra skitur. Jeg hadde gjort det enkelt med kjøttkaker. Det er noe som de fleste unge ikke tar seg tid til å lage. Fordi maten må være melkefri byttet jeg ut melken i kjøttkakene med soya matfløte. Det ble vellykket


Pepperkakegården er plassert i barnehøyde, og vi vurderte å flytte den høyere. Jeg mener nok at unger må lære seg at noe ikke skal røres. Det har gått veldig bra, men i dag ble det fristende å kjøre bil i melisen på tunet.

Karamellpuddingen til morgendagens vennemiddag står klar i kjøleskapet etter å ha stått i stekeovnen i mange timer. Det er viktig å ha lav nok temperatur slik at vannet i langpanna ikke koker - for å unngå piper i karamellpuddingen, og det smaker ikke noe godt.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar