Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 27. november 2018

Den store bestillingen

Det har tatt litt tid å få helt oversikt over hvem som skal komme for å lage sylte i år. Derfor har jeg heller ikke kunnet regne ut kjøttmengden eller bestilt. I dag telte jeg opp, sjekket listene fra i fjor og tok en telefon til butikken. Så neste onsdag skal jeg hente kjøttet som skal brukes torsdag og fredag,

Det skal bli omtrent 36 sylter. Som vanlig forsvinner nesten alle ut av huset. Gjennom årene og med mange faste syltegjester inn på kjøkkenet så er oppskriften min på sylte blitt forbedret mange ganger. 

Siden det var i dag min mor fylte 80, har jeg hjulpet til med besøk hun har hatt i dag. 

Dagen ble avsluttet med legging av barnebarn. Hun på to er i perioden: "Jeg skal ikke sove", men i omtrent i det hodet ble lagt ned på hodeputa så gled øynene igjen. Han på fem fikk velge hvilke tre byer vi skulle lese om i boka han fikk til jul i fjor. Stas med sånne gaver som gir lang glede. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar