Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 3. november 2018

Årets siste jordskokk

 
Jeg synes det er veldig stas å servere det vi har dyrket selv. Jordskokk står på den lista. Da hagen var dekket av snø sist tirsdag ble jeg litt bekymret, den så litt mer permanent ut enn jeg hadde trodd. Heldigvis forsvant alt og det var ingen sak å spa opp jordskokk i formiddag.

Jeg legger jordskokken i en plastkasse med hull. Da kan jeg lett skylle av jorda. Nå står kassa i gangen slik at jordskokken blir tørr før den pakkes i ziplås platposer. Der holder den seg nesten 6 måneder.

Det er under en uke til en god del skal forvandles til suppe og chips.

Det var faktisk nesten magisk ute en kort stund.



1 kommentar :

  1. Det er kjekt når snøen og frosten forsvinner slik at man kan ha litt mer glede av hagen ja. Selv har jeg høstet potetene i dag etter en mnd med vondt kne som hindret meg før frosten kom. De var heldigvis helt fine.
    Skulle ønske jeg fikk jordskokk til å gro her. Har forsøkt tre ganger, men de vil ikke komme igjen året etter. Skal fortsette å lete etter rett sort for de er så gode.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett