Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 8. oktober 2018

Gammeldags mat

Både i går og i dag har vi spist fersk kjøtt og suppe. Det er med dette som med andre matretter man bare har en sjelden gang. Man blir veldig mett! Det smaker så godt at det er vanskelig å slutte og spise.

Dette er egentlig en enkel rett å lage fordi den klarer seg mye selv under kokingen. Det bare brer seg en fantastisk deilig lukt i hele huset. Den største jobben er å skjære opp grønnsakene.

Først serveres suppen med grønnsakene som er gulrøtter, hodekål, purre og sellerirot. Så serveres kjøttet i sur og søt saus sammen med kokte poteter og de samme grønnsakene. Her er det oppskrift.

Jeg slår et slag for sånn mat. Skikkelige råvarer og fantastisk smak.

2 kommentarer :

  1. Takk for flott oppskrift! Jeg husker vi hadde det som søndagsmiddag hjemme. Jeg lagde hjemmelaget lappskaus i forrige uke, og det er også godt. Mye jobb, men da har en middag i flere dager :)

    SvarSlett
  2. Ordentlig mat er så godt! I alle år har jeg kjøpt Gildes kjøttkaker, lagd kjøttkakesaus og ertestuing fra pose, og har syntes det har vært helt greit. Men de siste månedene har jeg lagd både kjøttkakene, sausen (med bruning av smør og mel) og ertestuingen fra bunnen, og det er jo såå mye bedre!

    SvarSlett