Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 28. august 2018

Vi har pærer også

Det sto pæretrær her da jeg var barn. Det ene sto nok rett utenfor et av vinduene der kjøkkenet er nå, men det hadde vært helt uaktuelt ødelegge utsikten til hagen.

Jeg vet at Alexander Lucas var her i 1928 da oldefar tegnet et kart over trærne i hagen. Det hadde vært gøy å få de på plass igjen, og det ser ut som de eksisterer fortsatt.

Inntil det er ordnet må vi klare oss med de to vi plantet i 2008. Det er Herrepære og Anna. Jeg hadde aldri trodd at vi så fort ville få mer pærer enn vi klarer å bruke selv

Dette øverste er Herrepære. Pærene har en noe langstrakt form. Skinnet har store brunlige områder. Fruktkjøttet er ganske grovt og oppleves søtlig.

Men det er bare til man har smakt på Anna. Denne er virkelig søt og saftig. Fruktkjøttet er glatt.
Skinnet virker blankt og er ganske tynt.

Anna til venstre og Herrepære til høyre.
 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar