Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 11. august 2018

Finn

Ikke Finn som i finn.no, men som i glassene fra Hadeland glassverk. Da jeg kikket i noen gamle aviser så jeg en annonse for Finn-glass. Fordi avisa var fra 1963 tenkte jeg det hadde vært interessant å reflektere litt over hva glassene kostet da og nå.

I dag koster de små glassene i Finn-serien 449 kroner og de litt større som rødvin koster 499 kroner.

I 1963 var timelønn til en fagarbeider i industrien ca 5,50 kroner. Jeg klarer ikke å finne noen timelønnsbasert statistikk for i år eller i fjor, men minstelønn i matvareindustien er kr 180,70, mens fagarbeidere i bygningsbransjen har drøyt 200 kroner i timen.

Sånn sett måtte man arbeide kortere for hvert glass i 1963 enn i dag. Men sannsynligheten for at skapene var så fulle med dyre glass i 1963 som de jevnt over er i dag er svært liten.

Jeg har et bestemt inntrykk av at i 1963 måtte man bruke det aller meste av inntekten på mat og husleie.

I våre dager så tenker jeg at det store utvalget i  alle glassmagasin og interiørbutikker må skyldes at varen også blir kjøpt av noen, eller faktisk av veldig mange.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar