Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 14. juli 2018

Varierte dager

Det er ikke ferie enda for meg så den tiden jeg har fylles opp med svært varierte gjøremål.

Tre nye vinduer er på plass. To i soverommet vårt og et i det ene gjesterommet. Jeg har heldigvis ikke noen ansvar med å få de på plass, men malingen etterpå hører til mine oppgaver. Selve vinduene kom ferdigmalt fra fabrikk, men vindusforingene er enten umalt eller grunnet med feil hvitfarge. Alle vinduslistene er blitt tatt av forsiktig å så satt på igjen, så det ble et strøk på dem også.

Vinduene i seg selv (fra Frekhaug) og listene er jo  så fine at det er nesten litt synd å henge opp gardiner. Men gardinløse vinduer passer ikke i dette huset. Vi trenger dessuten blending mot svært lyse sommermorgener.

I går avrimte jeg det ene fryseskapet. Det var helt nødvenig. Det passet egentlig bra for den ene fryseren i kjelleren var nesten tom, og kunne være midlertidig oppholdssted for alt innholdet. Fryseskapet er igang igjen, og jeg må med skam melde at det fantes noe der som jeg anså som ikke spiselig.

Hagen er full med bær. Det innebærer plukking og frysing. Jeg utsetter kokingen til sent på høsten. Bortsett fra en liten boks med tyttebær jeg fant i fryseskapet. Det ble til syltetøy med en gang.









De aller fleste av fargene i huset vårt ble valgt i 1994 - til det forrige huset. Jeg så ingen grunn til å velge bort farger vi etter 12 år der fortsatt var fornøyd med. Fargen på det ene gjesterommet var derimot ny i 2006. Rommet ble malt i all hast, fordi vi ikke hadde tid til å fjerne platene på vegger og tak. Midlertidig er blitt permanent, og rommet fortjener litt bedre. Jeg har derfor kjøpt et spann med maling, nå som rommet uansett nesten var tømt. Jeg vurderte den gang og nå om rommet burde vært litt mørkere, men jeg valgte 3010 - Y30R igjen. Så enda en malejobb ligger foran meg.

Hovedfokus den siste tiden har likevel vært øl. Vanligvis er det en venn som planlegger øl til den menyen jeg setter opp. Jeg trodde at jeg bare kunne velge blant tidligere suksesser. Men noen av tidligere brukte øltyper har vært import, andre selvlaget, og noen ikke å få tak på mine tre nærmeste vinmonopol. Så etter grundige undersøkelser håper jeg at dette utvalgt vil falle i smak på mandag. Seks retter, deriblant to desserter (øl til dessert er helt fantastisk) og to forskjellige øl til hovedretten.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar