Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 5. juni 2018

Fretex tok imot

Det ble Fretex som ble "redningen" etter bruktmarkedet i forrige uke. Alt som var ryddet ut av flere hus skulle ikke tilbake. Jeg fylte derfor Berlingoen full og dro innom den nærmeste Fretex etter jobb.

I butikken la jeg merke til flere de de samme servisene som det lå deler til i kassene jeg skulle levere var i hyllene, så da håper jeg jo at de kommer til nytte av andre. Tre kaffeskåler i Vega og fire asjetter i Brazil hadde ingen verdi i mine hyller, men sammen med det som allerede var i Fretex-butikken får de faktisk det.
Denne Fretex-butikken er veldig stor. Det er derfor plass til å sette fram varene på en veldig oversiktlig og fin måte. Det var derfor lett å finne noe som jeg ville ha med hjem. En sausbolle i Bogstad fra Porsgrunn var helt tydelig feilvare i utgangspunktet, men 79 kroner var uansett en god pris. Her i huset er det alltid plass til flere vaser/lyslykter. Denne til 45 kroner er fra SiaDesign og jeg har flere like fra før. Når jeg dekker lange bord synes jeg det er finest.  Cognacglass og ståløser til 10 kroner per stk er et godt kjøp. Alt lagres i kjelleren til neste selskap. Jeg trodde nok at jeg hadde funnet en femarmet lysestake i tinn. Det var det ikke, men likevel bra nok.

Min lokale gjenvinningsstasjon har mulighet til å ta  imot tekstiler og sko. Ikke alle har det. Der må man bruke organisasjoner som Frelsesarmeen. Alle slags tekstiler kan leveres bare det er rent. Det som ikke brukes som klær blir resirkulert. Man gjør sorteringen enklere ved å merke poser med tekstilavfall (ødelagte tekstiler og undertøy).

Min lokale gjenvinningstasjon har en container med plass til brukte møbler og med hyller for bøker og andre smågjenstander. Det har hendt at jeg har plassert noe der, og jeg har også funnet noe der selv. I dag skal jeg kjøre et lass med bøker, men de leverer jeg på Marita brukthandel. Det gir både arbeidstrening for blant annet tidligere rusmisbrukere og når bøkene forhåpentligvis blir solgt gir de inntekt til stiftelsen.

Jeg gleder meg til en skikkelig "komme i orden dag" for nå er det faktisk noen nesten tomme hyller. Da blir det bedre plass til det jeg skal beholde.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar