Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 18. mai 2018

Vårtegn: sommergardiner

Et litt uskarpt bilde av Brudespirea og Syrin i full blomst. Det er likevel utrolig at det lå mye snø her bare for noen uker siden. 











Jeg måtte passe på å ta et nærmere bilde av Syrinen, den blomster jo så kort. Med på bildet er de to pæretrærne vår. De ble plantet i 2008. I år blomstrer de samtidig for første gang. Da blir det kanskje frukt på begge?

Morelltreet sto helt hvitt snaue to dager. Men det avløses av blomstringen på to gamle Åkerøtrær. Det er lenge siden det har vært så mye blomster. Syrinen på bildet under må ha kommet hit som frø med en fugl. Den er ikke lik på vår gamle, og jeg har ikke plantet den der ved låvebrua.  


Jeg rakk å henge opp hvite sommergardiner før 17.mai. Jeg synes alltid at kjøkkenet endrer karakter hver gang jeg bytter gardiner. Det gjør jeg faktisk fire ganger hvert år. Etter nyttår er det lys gråblå, i mai altså hvite,  i slutten av september kommer det grå opp og noen dager før julaften henger jeg opp julegardinene. De er helt uten hjerter og nisser, men brukes bare rundt tre uker.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar