Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 20. mai 2018

Den store løvetannkrigen


Det er en farge som dominerer på tunet for tiden. Til tross for overveldende frukttreblomstring i hvitt, så lyser det av gult i hagen.

Vi tok flere økter i hagen i dag både mannen og jeg. Fire søppelsekker ble fylt med løvetann.























Den kraftige vinden i dag skapte en snøvær av blomstene på den ene epletreet. Så jeg passe på å ta et bilde.

Treet ble plantet for 8 år siden. Da var det bare en kort stamme med en podet kvist på. Det er gøy å se hvor fort det ble et skikkelig tre. Omtrent på dette stedet sto det samme slag epletre (Glasseple - Transparente Blanche) da jeg var barn. Det gjelder å plukke eplene mens de fortsatt er saftige. Da ligger saften i lommer rett under skinnet.



1 kommentar :

  1. Løvetann er en av få vekster som ser ut til å trives i vår hage. :-)

    SvarSlett