Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 1. desember 2017

Slå av på tempoet

I dag var det 23 dager til julaften. Den 24. dagen er selveste julaften. Vår nedtelling har startet. Jeg tar en pakke ned hver dag, pakkene skal ikke åpnes, men brukes om igjen neste år.

Aldri har vel diskusjonene omkring store eller små pakkekalendere, eller sjokoladekalender vært større enn i år. Frontene er steile. Jeg hører til i den gruppen som mener at det har tatt av, og at pakkekalendere bør tones ned. Kan det være sånn at interiøreffekten av en flott pakkekalender er det viktigste?

Plastdyret under var i en luke da jeg var barn. Jeg vet ikke om sånne kalendere forsatt finnes, men på 1960 var dette nivået. Jeg innser at tiden har gått i fra slike, men om et par dager skal jeg skrive om den aller hyggeligste adventskalenderen er vet om. Koster faktisk nesten ingenting.


Det sto et par ting på planen: vaske syltepresser og lage pepperkakedeig. Det har jeg ikke gjort. Etter en røff natt har jeg hentet mer hostesaft på apoteket. Avtalen med legen er å holde meg mye mer i ro enn jeg har gjort den siste uka. Allerede i natt forsto jeg at helgen med barnebarn og pepperkakebaking måtte avlyses. Jeg kommer til å bake litt alene, men da kan jeg ta nødvenige pauser. Derfor utsettes pepperkakedeigen til morgen. Istedenfor har jeg tatt meg av 32 eggeplommer etter bakingen av kraneskakestenger. Det ble en stor kake i randform og to formkaker. Neste år kommer jeg til å eksperimentere litt med utgangspunkt i de to oppskriftene jeg brukte. Jeg liker kaker som er litt luftigere enn disse ble. 
 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar