Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 8. desember 2017

Kake nr 8

I dag ble det mer bakst i kakejern. Jeg antar at jeg kjøpte krumkakejernet på begynnelsen av 1980-tallet. Så det er faktisk stekt noen flere tusen krumkaker i det. Jeg husker ikke om det var kommet elektriske jern på markedet da, men jeg vurderte det uansett ikke. Jeg er helt sikker på at mine krumkaker er mye tynnere enn det som er mulig å få i et elektrisk jern.

Jeg lager en ganske stor porsjon krumkaker og må rigge meg opp på en praktisk måte. Jeg setter alltid bollen med røren på et stekebrett til høyre for jernet for å samle opp søl. Det blir riper i glasstoppen hver gang man snur kakejernet. Derfor bruker jeg en løs gammeldags kokeplate.

Det er greit å ha ei fjøl deretter og til slutt; kakeristene.

Det er et relativt ensformig arbeid, men jeg var så heldig å finne slektskrøniken:Vår tid er nå på NRK. Jeg rakk nesten fem episoder på min porsjon, så det betyr at på 1,5 time steker man den vanlige porsjonen som blir ca 70 krumkaker.

Det var 16 dager til julaften i dag.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar