Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 4. oktober 2017

Plommerød prosess

Fordi jeg ikke er så glad i høstfarger har jeg brukt mye plommerødt i blomster, lys og servietter om høsten. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hatt problemer med å få kjøpt plommerøde eller burgunder lys. I år har det faktisk vært en stor utfordring. Tilslutt ble det de litt tykke, rustikke fra interiørbutikk.

Ideen i utgangspunktet var gjenbruk av de syrinfarga dukene fra bursdagslunsjen i august. Jeg så for meg at de ville passe godt til burgunder, og Erica-lyng. Serviettene hadde jeg allerede. Jeg ønsket å bruke lysestakene jeg fikk, og nå hadde jeg mange nok til hele bordet.

Lyngen ville jeg sette i noen glassboller jeg har brukt mye, også til mat på bufféter. Bordet vårt er såpass smalt at jeg må sette lys og blomster på plassen som blir i hjørnet mellom fire og fire kuverter. Så pleier jeg å snike inn noen telys midt på bordet mellom tallerkene i tillegg. Jeg har mye forskjellige av små glass til telys, og blander ofte. Denne gangen synes jeg ikke at det passet å blande.


Det ble heller ikke pent med de runde med hvitt mønster, enda de hadde jeg hatt mange nok like av.

Så jeg endte opp med noen små glass, akkurat store nok til telyset, og noen glassklare små runde.

Gjestene kommer ikke før neste fredag, så jeg kommer ikke til å fullføre med dekketallerkner, bestikk og glass før til helgen. Da kan jeg konsentrere meg om innkjøp og matlaging de siste dagene.

Er det bare meg som har vært på leting etter  burgunder/plommerød lys i høst?

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar