Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 30. oktober 2017

Glutenfritt

Selv om jeg i mange år har vært vant til å bake kaker uten vanlig hvetemel, så fikk jeg aldri helt taket på gjærbaksten.

Men plutselig så jeg et bilde bloggen Husmannsplassen i Hidlesundet av noen fantastiske rundstykker. I årene som har gått har jeg brukt oppskriften og har vært fornøyd med resultatet. Eller det vil si, det er vel våre glutenfrie gjester med datteren i spissen som har spist og godkjent.

I går hadde jeg tid til både å lage grove rundstykker og skillingsboller. Den siste oppskriften har samme fremgangsmåte som Hjørdis rundstykker, men med sukker og margarin.

Tidligere har jeg eltet deigen forhånd, men jeg ser jo at resultatet er luftigere enn jeg har hatt før. Jeg bruker bare tørrgjær til vanlig gjærbakst og har brukt det også her. Jeg har brukt litt mer væske, og fikk deiger som hevet godt opp og som var ganske enkle å trille ut og dele opp.

Jeg har ikke smakt på dem. Det overlater jeg til de som ikke kan spise vanlig gjærbakst. For noen år siden var det en myte om at glutenfritt var sunnere enn vanlig brød. Det er det ikke.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar