Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 24. mai 2017

Vårtegn: Blomstring

Vi er inni den nest siste våruka i år. Her som vi bor føler vi faktisk en begynnende sommer. Tittelen kunne derfor vært: endelig sommer. Den kunne også vært den store løvetannkrigen, Men jeg fant ut at blomstring var det rette ordet denne uka.

For nå blomstrer det store epletreet. Jeg har vært bekymret tidligere år for alle blomstene og vekten av eplene som kanskje ville komme. Nå har vi allerede satt opp en støtte på den ene greina.

 

Det store syrintreet mot syd er godt igang med blomstringen. Det er også det etterhvert ganske store syrintreet ved låvebrua. 

 

Jeg forsøkte meg med Margeritter på trappa i år (det hadde jeg de første årene her), men det gjør seg med litt farger mot den hvite veggen så bøttene med Stemor ble satt her (som de siste årene).

Amerikahagtorn har nydelig blomster.

  

Det har forsåvidt løvetann også, men jeg er ikke innstilt på å gi plass til den. Vi startet krigen med å dekke området under trappa med presenning og noen paller. Så fortsetter vi i dagene som kommer. Det er helt umulig å trekke opp hele rota, men vi skal i allefall hindre at blomstene går over i frø som øker antallet neste år. 


 

Status den nest siste uka i mai.
Plenen er klipt to ganger. Det er veldig lite, men det har faktisk ikke vært mulig.  Flekkene med isbrann står på lista over ting som skal gjøres, men det er et par andre viktigere ting høyere opp. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar