Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 1. mai 2017

Dugnad

Jeg liker prinsippet med arbeidsbytte - hvis du hjelper meg så hjelper jeg deg. Det er ikke tillatt å bytte arbeid hvis det dreier seg om det man er utdannet til og jobber med daglig. Så en snekker kan ikke bytte tjeneste med en murer, eller motsatt.

I det siste har jeg innkassert noen gamle tjenester, og vi har hatt litt dugnad på gården. Det er utrolig hvor mye som blir gjort i løpet av kort tid med flere hender i arbeid.

På loftet har drøyt 200 års støv blitt vasket av veggene. Og på bildet av den lille kroken med skrivebord og lampe ser det faktisk klart til bruk, men det er nok ennå en stund til det er mulig.  Det vises tydelig på bildene under.


På låven er det blitt kostet og det skal støvsuges. Dessuten er en av de flotte etasjeovnene fra gården blitt montert opp. Jeg synes at det er stas å ha et sted hvor sånne klenodier kan settes opp og vises fram, for den var definitivt hinsides restaurering og bruk. Det er nødvendig med noen flere timer innsats akkurat i dette området. Det er utrolig hvor mye støv som legger seg i løpet av vinteren.




1 kommentar :

  1. Sånn type tjenestebytte har jeg også sansen for, både fordi det er hyggelig å hjelpe andre men også fordi det er artig å jobbe sammen på hverandres prosjekter.

    Lykke til med støvkampen!

    SvarSlett