Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 26. mars 2017

Årets første hagehelg

Du verden, for et vær!

Jeg er glad for at det fine været ventet på at jeg var frisk nok til et par dager i hagen.

Erfaring fra tidligere år burde tilsagt litt solkrem, men det tenkte jeg ikke på. Resultatet er et lett rødlett ansikt.

Det er fortsatt frost i bakken, så å spa noe særlig er ikke mulig.

Men å klippe ned stauder har absolutt vært mulig. Gjennom årene har vi valgt mange ulike løsninger for hageavfallet. Vi synes at det enkleste er å legge presenning i "gårdsbilen", og fylle så mye som mulig rett inn. Det går selvsagt mye mer på hengeren, men da kan jeg ikke tømme selv. Stort sett er arbeidsfordelingen at jeg fyller bilen, og at mannen tømmer den.

En liten runde rundt hagen viser at granhekken har fått ønsket høyde. Systematisk klipping gjennom årene har gitt en tett og fin form.







Det siste jeg gjorde i ettermiddag var å ta av isolasjonen på postkaret vårt. Vi har vann fra et oppkomme oppi skogen. Det føres i ledning ned på tunet og opp i dette betongkaret. Det er en elektrisk pumpe som sørger for at vannet kommer inn i husene. Vannet har en veldig god smak, men inneholder en del kalk.



1 kommentar :

  1. Jeg kunne starta et blogginnlegg med de samme ordene, men akkurat nå med negativt fortegn. Men vi har sett både sol og trekkfugler som har vendt tilbake, så snart er det vel skikkelig vår her også... (",)

    SvarSlett