Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 13. februar 2017

Ikke motbakke lengre

Det er en stund siden jeg oppdaget at jeg strøk i motbakke. Mange års bruk av strykebrettet hadde satt sine spor, og en sveiseskjøt hadde røket. Jeg foretok en midlertidig reparasjon med kraftig tape, men måtte innse at det ikke varte så lenge.

Det nye er nå på plass, litt bredere enn det gamle. Jeg synes det er en fordel, da stryker jeg en lang duk raskere. Jeg har vurdert i mange år om jeg skal kjøpe et smalt ermebrett. Det er bare bunadskjortene jeg synes er vanskelig å få ordentlig til, så foreløpig har det blitt med tanken.
  

Både det gamle og det nye har metallnetting. Jeg fikk et par ubehagelig opplevelser i starten da nettingen som ble varm faktisk satte merker som ikke gikk bort i tøyet.

Normalt brukes et stryketrekk med et lag vattering. Jeg synes at strykingen går lettere og resultatet bedre når strykebrettet er mykere  - så jeg har minst fire lag vattering. De siste årene har jeg byttet trekk om våren, og da tar jeg vekk det nærmest metallet. Etter flere års bruk har det blir veldig sammenpresset, og det har gjort nytten sin.
 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar