Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 21. januar 2017

Forberedelser til barnedåp 1.

I går sto det rydding og rengjøring på planen. Det aller viktigste var å rydde på skrivebordet. Rydde i den forstand å få sortert papirer, lagt dem i riktige mapper, betalt regninger og faktisk finne ut hva jeg hadde lagt ut for andre i forbindelse med julen. Jeg hadde en haug med gule lapper som nå også er utført og kastet. Så ryddig nå er faktisk ryddig.

Kontoret mitt ligger mellom kjøkkenet og spisestua, derfor er det veldig viktig at det er ryddig der. Benken helt til høyre brukes ofte til å sette drikkevarer på.

Jeg tok meg tid til å sjekke om glassene vi skal bruke i dag var fine. Noe mange ikke var. Jeg har testet ut en ny metode for tørking av glass. De må være litt varme fra tørkingen i oppvaskmaskinen når jeg setter de opp ned på et håndkle på benken. Da renner den siste fuktigheten ned og suges opp av håndkleet, og det blir ingen vannstriper på glasset. Det er lett å sette fingermerker på glassene, så vask hendene og tørk de veldig godt før man tar på glassene.

Jeg vasket også alle speilene som jeg brukte på bordet i julen. Kjøkkenbenken er ryddet og vasket, og jeg skal polere oppvaskkummen i løpet av helgen. Det var en oppgave som jeg i mange år tenkte at var lurt at jeg gjorde i siste liten. Problemet er at i siste liten er det andre ting som må gjøres.

 

Jeg tilbringer veldig mye på vaskerommet noen uker før et selskap. Selskapet i seg selv blir en tidsfrist for oppgaver som jeg i hverdagen skyver foran meg. De siste dagene har vaskemaskinen gått nesten kontinuerlig, så i går kunne jeg legge store bunker tilbake i skapene. Jeg er ikke ferdig, men har samme mål som til jul a

Alt det røde sengetøyet er borte og gjestesengene er klare for nye besøk, selv om det ikke vil bli behov for å mange denne gangen.

    
Ny status i forberedelsene kommer i morgen.

2 kommentarer :

  1. Du er flink med alt du gjør, gjestene som kommer til deg, er nok sikkert fornøyde :)

    Ha ei fin helg og kos dæ med dine :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Du driftige og flinke dame! Masse lykke til med forberedelsene og dåpsdagen :-) Det er koselig å være tilbake i blogglandia og se at mange gamle kjente fortsatt er her!

    SvarSlett