Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 2. november 2016

Ikke et fett


Jeg har alltid brukt Melange margarin til steking. Margarin inneholder ikke, som mange fortsatt tror, transfett. Det ble forbudt i Norge på 1990-tallet.

Jeg bruker Melange fordi det gir en fin stekeskorpe, det spruter ikke og det har en nøytral smak. Noen ganger bruker jeg smør som gir en spesielt god smak ved steking.

Men etter at Mills utviklet sin melkefrie margarin bruker jeg ofte den. Den spruter litt mer, men ikke på langt nær så mye som oljer. Og den setter ingen ubehagelig mak på maten. Jeg bruker den både når jeg vet at noen av gjestene ikke tåler melk og når jeg ikke er helt sikker. Som sist torsdag da jeg laget Høyrygg med ingefær og soyasaus til 30. Jeg tok av noen poteter før jeg laget potetmos (inneholder melk) for å ha i tilfelle. Sausen blir jevnet med maisennamel, så forutsatt at man husker på å kjøpe glutenfri soyasaus så er denne matretten både glutenfri og melkefri.

Som tilbehør er det bakte grønnsaker. Da brukte jeg også den melkefrie margarinen isteden for smør.

Når jeg helt konsekvent bruker begrepet melkefri og ikke laktosefri, så utgjør det en stor forskjell. Laktose er melkesukker. De som har laktoseintoleranse kan selvsagt spise matvarer merket laktosefritt og noen kan også spise det som er laktoseredusert. Men det finnes ganske mange som reagerer på melkeproteinet. Derfor er melkefritt margarin helt fantastisk.
 

Når jeg først har begynt å skrive om fett så kan jeg gi noen tips:
  • det som skal stekes kan godt ligge på benken en stund før steking, da avkjøles ikke stekepanna så mye
  • tørk godt av fuktighet. Det vil sprute mindre og få penere stekefarge
  • stek ved ca 200 grader, da har smør/margarin en lysebrun farge.
  • stek små porsjoner. Da beholdes temperaturen i stekepanna, noe som er viktig for et godt stekeresultat. Hvis panna blir for kald vil det begynne å koke istedenfor steking.
  • hvis man bruker olje, så må det være en type beregnet for steking. Stek ved middels temperatur.
  • vask stekepannen helt ren for fett.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar