Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. november 2016

Det nærmer seg


Jeg er godt igang med dagen gjøremål, men tar en liten pause for å se på hva vi holdt på for 10 år siden. Uka startet med en tur til IKEA. med på hengeren tilbake var: garderobehyller til soverommet, høye skap til to bad og mange bokhyller.
deretter var det fokus på maling: av pipa på kjøkkenet og veggene på kontoret mitt. 




Snekkerne hadde også jobbet - med lister i flere rom. Jeg innser jo at så brede lister i et hus der veggene er så skjeve var en utfordring.
   

Samme dag som vannet ble koblet til badet vårt fikk vi vite at varmekabelen i gulvet på badet vårt ikke virket. Elektrikeren antok at det var blitt et brudd under flisleggingen. Da var vi veldig glad for at vi ikke hadde lagt de flisene.

  

Lørdag 18.november var satt som innflyttingsdato. Altfor mye var ikke ferdig, men vi hadde gjort avtaler om veldig mange ekstra hender så vi kunne ikke endre på den. Det gjaldt bare å begynne i riktig ende. Så mens flyttebilen ble fylt i byen jobbet vi andre intenst på gården med iallefall å få ryddet vekk byggerotet.

  
Da første lasset var tømt startet det jeg hadde gledet meg til  - å fylle alle de nye kjøkkenskapene. Jeg hadde laget en skapplan slik at mine hjelpere kunne jobbe uten at jeg var der hele tiden. (faktisk er det sånn at på de ti årene som har gått så er det kun to skuffer som har byttet innhold - resten står fortsatt akkurat der jeg hadde planlagt.)

Når jeg ser på bildet av alle pappeskene nå så lurer jeg litt på hva som var i alle sammen, men jeg er iallefall veldig glad for at det var så mange til å bære. 

 
Kjelleren ble tatt ibruk som mellomlager, og det gikk langt utpå våren før jeg hadde fått helt kontroll på den.


Vi skulle fortsette å bo i huset i byen en stund til så da vi var ferdig med dagens flytting, ble de ekstra hendene satt til å skru skap til bad og hyller til stue og soverom

  

Et tungt skap var på plass på badet, og det settes på plass i skapene på vaskerommet. Det var nok en skapplan der også. Det gjaldt å få tømt så mange kasser som mulig slik at de kunne brukes på nytt. Jeg tror at alle kassene ble brukt fire ganger.

  


Sengene sto igjen i byen, så etter en god natts søvn pån igjen søndag formiddag. Jeg har ikke notert hva vi holdt på med, og det er kun tatt et bilde.  Så jeg vet iallfall at vi malte.

Trilleren om varmekablene fortsatte i uka som kom.

1 kommentar :