Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 10. november 2016

Bleiekake

Det er mange nye trender som jeg bare har vært tilskuer til. Med voksne barn ble babyshower og bleiekake mer kjente begreper.

Så tidligere i høst lagde jeg en bleiekake. Det burde være enkelt å finne ut hvordan, når utallige fremgangsmåter bare er noen tastetrykk unna. Men jeg synes ikke at det som ble vist var så enkelt. Så derfor viser jeg min metode.

Jeg brukte 2 bleiepakker av størrelse nyfødt.

Hyssing,


Rull hver bleie stramt sammen og fest med hyssing.
Gjør det med alle bleiene.

Det er viktig at det ikke brukes knappenåler til dette. Det er så lett å glemme en nål i en bleie.


  

Bruk en papphylse fra feks aluminiumsfolie og kutt den litt lavere enn tre bleier. Legg de første fem bleiene rundt. Bind hyssing. Det er mulig å gjøre det alene, men mye enklere med to.

Legg 10 bleieruller til utenfor og bind med hyssing.
Legg enda et lag utenfor.
Start med etasje nr 2 og 5 bleier rundt papphylsen. Bind dem godt fast. 
Legg på lag nr 2 i andre etasje.

  
Legg de siste fem bleiene rundt papphylsen på toppen. Papphylsen gjør at hele kaka henger sammen, og er lett å flytte på. 

  

Pynt kake med farget gavebånd slik at det dekker hyssingen.
Legg cellofanplast på benken, sett kaka oppå og bind sammen på toppen.

Før kaka pakkes i plast kan den gjerne pyntes med små babyting som smokker, sokker osv.




1 kommentar :

  1. Så kreativ du er Åshild, kaka blei kjempefin, regner med den blei godt mottatt :)

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett