Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 15. november 2016

39 dager til julaften

Jeg tar ikke noen hovedrengjøring før jul, men jeg tar en litt grundig helgerengjøring. Fordi det er bedre tid nå enn rett før jul, så gjør jeg det nå. Da er det også helt greit at det kommer gjester også gjennom førjulstiden.
Arkivfoto
Jeg rydder også opp, kanskje også i skuffer og skap. Jeg drar fram sengene så jeg kommer skikkelig til langs og oppå gulvlister.

Selv om vi har en del barnesenger og leker så blir det ikke spesielt rotete på disse rommene, men jeg husker at da ungene var små så var det helt nødvendig med en skikkelig rufs før jul. Ofte ble barnerommene brukt til overnattingsgjester i juledagene. Så i ettermiddag er det altså tid for soverom.



Oppdatering: Jeg burde visst bedre enn å legge rengjøring av rom til en kveld, derfor har jeg stokket litt om på programmet denne uka og gyver løs på alle soverommene på lørdag. Det er jo som nevnt ikke tak og vegger, men bare få bort støv i kroker og kriker. Jeg har iallefall skiftet sengetøy. jeg har også, med hjelp, rullet et par utrolig lange linduker og strøket et par. Jeg er også igang med å strekke tallerkendempere. Jeg spenner de opp på strykebrettet med knappenåler i hver spiss. Sånn som vist her.

  




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar