Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 24. september 2016

Fliser og elektrisk

Tempoet med oppussingen av hovedbygningen på gården fortsatte for fullt for 10 år siden. Jeg hadde møte med snekkerne hver morgen kl 8, og jeg var der hver ettermiddag etter jobb for å rydde eller male.

Bildene under er fra soverommet i 1.etasje. Det har kommet ny panel på veggene og lister rundt vinduene. Rommet ble fortsatt brukt til malerom. Jeg antar at det er innervinduer som ligger på bordet, dessuten ser vi alle sokkelklossene til dørene. 


På badet vårt var det lagt gipsplater som fikk membran før oppsetting av fliser. Vi hadde en imponerende flink flislegger

   

Å få grunnet stua i 2.etasje var en milepæl, den hadde vært veldig mørk.

Ute gjorde vi klar garasjen til bruk for bil. Den hadde vært full av ved året før. Veden var flyttet, og vi la et tykt lag med subbus på bakken. 






Sist uke hadde jeg fokus på vannrørene i kjelleren, nå på elektriske ledninger. Det er mye å holde styr på selv om vi har et ganske enkelt anlegg. Så det er betryggende og en selvfølge at det er fagfolk som tar seg av det. 

På bildet til venstre under jobber jeg med tømmerveggen i soverommet i første etasje. Da den veggen ble kledt med plater i 1950 var det blitt hugget inn i noen av tømmerstokkene. Jeg forsøkte å reparerer dette med et lag sparkel. Resultatet etter maling ble helt OK og det har holdt i årene siden.

På bildet til høyre ses en del av sokkelklossene ferdig malt. Vi har 15 dører i huset og alle skal ha 4 klosser så det var litt jobb. Ferdigproduserte sokkelklosser ble for små til våre dørlister så vi måtte lage dem selv. Snekkeren kuttet i riktig størrelse og jeg pusset og malte.
 

Endelig var flisene lagt på begge bad i 2.etasje.


Så var det soverommet vårt som for en periode var snekkersal. Sagen og høvel flyttet rundt i huset etterhvert som arbeidsoppgavene flyttet seg. Det var dessuten viktig å legge disse ganske støvete funksjonene vekk fra der vi hadde begynt å male. Det var akkurat dette som skulle vise seg ekstra komplisert i tiden som kom.




1 kommentar :

  1. Dette viser bare at man må prøve å tenke på alt når man holder på, og det er ikke alltid like lett.

    SvarSlett