Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 5. september 2016

Eplesesongen

Med 16 liter eplemos er årets eplesesong igang. I helgen plukket jeg for første gang i år nedfallsfrukt som egnet seg til mat. Det har vært ganske mye epler på bakken en stund, men den har ikke vært moden nok til å brukes.

Det blir nok noen liter eplesyltetøy også, men da vil jeg helst ha epler uten skader. Da er skrelling og oppskjæring mye enklere.

Forskjellen på eplemos og eplesyltetøy? Mos er helt glatt purè, mens eplesyltetøy har biter. Jeg har moseapparat til min kjøkkenmaskin, så her går produksjonen av eplemos raskt.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar