Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 11. juni 2016

Monteringsplassen

Denne uka for 10 år siden var tiden kommet til å sette sammen alle kjøkkenskapene vi hadde kjøpt på IKEA. På låven rigget jeg til en flott arbeidsplass. Det er mye enklere når man kan jobbe i vanlig arbeidshøyde.

Det aller beste er å være to, en på hver side av bordet. Da går løfting og snuing mye lettere, og etter det tredje skroget ble alle skruene satt på riktig plass uten å lese monteringsanvisningen.






Det var dessuten luksus å ha et stort låvegulv til oppbevaring både av skap og skuffer.














Men fortsatt var det vinduer som skulle males. Her et par av kjellervinduene som jeg antar ble satt inn rundt 1935, men sannsynligvis ikke malt siden.

Og vi tok oss tid til en tur på jordet, med hunden vi hadde da. (Man skal ikke gå på et jorde i veksttiden, men vi hadde en sti midt over akkurat dette)
  

Garasjen i bryggerhuset var blitt brukt til vedlager, men vi flyttet alt rent midlertidig på låven. Slik at garasjen kunne gjøres klar til å brukes til - nettopp garasje.
  

Inne i bryggerhuset var badet begynt å ta form med gipsplater, og det var hatt på primer. I gangen og det lille wc var det panelt ferdig og sikringsskapet var ferdig montert.

    
Jeg leser av notatene jeg gjorde ( dumt jeg ikke skrev mye mer) at vi fylte og tømte henger med avfall hver dag hele uka. Selv om det ikke står hva slags avfall så antar jeg at det er materialer fra rivingen av tidligere rominndeling i hovedbygningen.

I uka som kom gjennomførte jeg et av de mange storinnkjøpene vi gjorde i denne hektiske perioden.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar