Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 26. juni 2016

Mine favorittredskaper

Når Anne på Moseplassen stiller spørsmål om hageredskaper så vil jeg gjerne svare. Jeg trodde det skulle være enkelt å plukke ut de redskapene jeg er mest avhengig av i hagen. For det ville i så fall være mine favoritter. Men mens jeg jobbet i hagen idag innså jeg at lista er ganske lang med det jeg trenger i hagen.

Øverst på lista er nok spaden. Skarp og spiss, men med rett blad. Da kan jeg lage rette kanter i alle bedene. Så det er nok denne jeg bruker aller mest. Jeg har anleggsspader også (større og buet blad), men de bruker jeg når jeg skal flytte på jord eller grus, hvis jeg skal grave store hull eller spavende en bed.
Det neste redskapet er løvetannstikker, men jeg bruker det til å fjerne all slags ugress. Særlig der det er litt trangt, som mellom plantene i et stort bed.











Jeg klarer meg ikke uten trillebår, og har flere. Jeg bruker alltid hansker når jeg jobber ute, da kan jeg ta i alt mulig (også Brennesle og grove materialer) og jeg blir ikke skitten på hendene. Når jeg sliter ut flere par i løpet av en sommersesong, så tenker jeg at jeg beskytter hendene ganske mye.

En god saks, sitteunderlag (for knærne), kantklipper og med over 50 meter granhekk så er det helt nødvendig med en batteridrevet hekksaks.
  

Etterord: Jeg glemte bort gressklipperen. Jeg klarer meg ikke uten.



1 kommentar :

  1. Så flott at du lagde bloggpost Åshild! Veldig kjekt å se hva du bruker og til hva! :D

    SvarSlett