Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 17. april 2016

Vårtegn: hagemøbler

For å komme ajour med årets vårtegn skynder jeg meg å legge ut ukas status i kveld.

Da jeg tok bilde av låven på torsdag var det fortsatt surt og kaldt, og hagejobbing og hagemøbler var helt fjernt.

Plutselig skinte sola, og regnværet natt til søndag gjorde plenen mye grønnere. Hagemøblene gjør at det plutselig så hyggeligere ut på tunet.

Jeg har klipt Hortensiaene i tunbedet og fylt på jord. Jeg må innrømme at jeg har brukt den billige plantejorden. Jeg gjør det mest av estetiske grunner og så gjødsler jeg litt i tillegg. Men når jeg nå har lest meg opp på klimaulempene ved å bruke slik plantejord så er det slutt. Les mer på Fremtiden i våre hender.
Jeg har aldri sett Magnoliatreet med så mange knopper, og jeg gleder meg til blomstringen. Det tar nok noen år før det blir et skikkelig tre, men vi får hygge oss med det som er sålangt. At det overlever der det står er vel egentlig et under, så værhardt det er der det står. 


 

Tydelig liv er det både i klatrerosa og i Alperipshekken.


Jeg forsøker å konsentrere meg kun om det stedet jeg holder på, men det er litt vanskelig. Akkurat i disse dager skulle jeg ønske at jeg enten kunne være i hagen hver dag hele dagen, eller hadde et helt team til disposisjon.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar