Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 31. mars 2016

Vårtegn: småsko

Å gå med småsko ut for første gang om våren er en viktig milepæl for meg. Det er faktisk en uke før i fjor.

Men det skjer mye i hagen også. Og helgen som kommer skal dedikeres til den første oppryddingen. jeg vet at man ikke bør tråkke for mye på så våt plen vi fortsatt her, men nå orker jeg ikke å vente lengre. Jeg krysser derfor fingrene for at telen er helt bort slik at jeg får gravd to store hull. Noe skal klippes ned, men de lave staudene skal fortsatt få stå med sitt beskyttende lag av fjorårets bladverk til jeg er sikker på at de aller kaldeste nettene er slutt. Det har jeg nemlig lest er lurt.




Jeg var spent på om det var spirer på rabarbra, og det var det.










Perleblomsbladene har kommet opp. Og etter at jeg tok disse bildene i går, har det blitt synlige spirer blant annet av av pion.

Foran låven er det fortsatt Status quo. Den åpne døra tyder på litt mer aktivitet.


2 kommentarer :

  1. Følelsen av småskolen er magisk! Igår var dagen for det her! Idag snør det igjen, men snart er det dager uten strømper i skoene også. Det gledes!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Småsko eller lette sko, som vi siger på dansk, er en last for mange kvinder. Men ikke for mig, troede jeg, for jeg har med alderen lært at styre mig ...... nogenlunde altså! Faktisk har jeg lige bestilt et par højhælede, sølvsommersandaler, og det er virkelig dyb godnat, når man stærkt nærmer sig de firs og lever på landet, hvor gummistøvler og galosher er mest anvendte fodtøj. Jeg kunne bare ikke styre mig, så de kommer nok til at stå på en hylde et eller andet sted som småskulpturer at glæde sig over samtidig med, at jeg tænker tilbage på de stiletter med sylespidse snuder, som jeg iførte mig, da jeg for rigtig mange år siden arbejdede på kontor, og dress coden var kjole eller nederdel. Puha! Meget er da blevet lettre!

    Dejlig gård, du har! Og dejligt vejr forhåbentlig!
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlett