Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 12. desember 2015

Vaske syltepresser


Ikke bare syltepressene, men også stekeovnene sto på dagens program. Jeg har for lenge siden konkludert med at hvis jeg hadde fått være med på å designe en stekeovn så skulle den vært enklere å vaske. Stekeovnsrens og salmiakk til rister og plater gjør at de synlige delene ble bedre.

  




Den aller beste oppgavene i dag var å dele opp og pakke inn alle årets sylter. Allerede er 9 ute av huset.

Alle håndklærne som syltene ble laget i ligger til bløt i kaftig såpevann. Jeg må skylle håndklærne i flere vann og bløtlegge i et par dager før jeg vaske dem i vaskemaskinen. Den gangen jeg bare laget et par sylter så kokte jeg håndklærne i en kjele på komfyren.

Jeg har planene klare for morgendagen også.

4 kommentarer :

  1. Hjelpes så mange sylter du har laget... Jeg har ikke laget i år siden det ikke blir spist så mye og nå angrer jeg litt kjenner jeg når jeg ser på din. Jeg elsker julesylte og har tenkt å kjøpe meg en fra Gilde.

    Eller når du skriver om håndkledene så er jeg litt lat. Jeg kjøper gasbleier på SparKjøp og kaster dem etterpå. 50-60kr for 6 stk tror jeg det er, men klart, jeg lager ikke så mange som deg. Jeg lager min av svineribbe, bruker du hode?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du rekker fortsatt å koke og salte en buklist. Kjøpesylte er en skuffelse,

      Slett
  2. Og du, neste gang du kjøper komfyr må du kjøpe med pyrolyse. Det er genialt. Da skrur du på pyrolysen og ovnen er skinnende ren etter noen timer mens du gjør andre ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde hatt selvrensende stekeovner siden 1979, men akkurat da jeg kjøpte nye komfyrer for 9 år siden så var det ikke å få tak i. Nå vil jeg selvsagt ha pyrolyse

      Slett