Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 14. november 2015

Vaskerommet

Dagens største oppgave var vaskerommet. På mange måter er vaskerommet her i huset et ganske viktig rom i ukene før jul. Derfor synes jeg det er så greit å få ryddet bort gammel moro før jeg trenger benkene. På vaskerommet står jeg med kobberpussen. Der har jeg juleverksted. Og der skal jeg selvsagt stryke juledukene. Det samler seg alltid noe som jeg har tenkt å gjøre en dag jeg har veldig god tid. Det har jeg veldig sjelden, derfor er denne dagen så viktig.

Haugen med hvite linduker er nå iallefall vasket. Noen er faktisk også rullet.

Skuffen med skjorter er tom. De henger nystrøket i skapet.


I januar la jeg alle de hekla snøfnuggene som henger i vinduene i spisestua til vask. Jeg klipte av trådene de skal henge i bare for å være sikker på at de ikke kom opp igjen uten vask. Nå er det lagt utover strykebrettet til tørk. jeg håper at de blir stive nok uten stivelse. Det får jeg vurdere i morgen.

Kveldens aller siste oppgave var smultringdeigen. Nesten 9 l deig blir ca 400 smultringer.

  




3 kommentarer :

  1. En aktiv dag, skjønner jeg. Ikke uvanlig hjemme hos deg det. :-)

    SvarSlett
  2. For en med vaskemaskinen på badet, strykebrettet på kontoret, stryketøyet i en kurv og klesrulla stuet vekk på loftet er dette tøff lesing. Man kan fort bli misunnelig på et så romslig vaskerom. (",)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjett om at jeg hadde drømt om et sånt rom i mange år. Og plutselig så hadde vi et hus med plass.

      Slett